Samling

Skara Cykelklubb 10 år 2005!

28 feb 1995 grundades klubben av de båda cyklisterna Claes Rehn och Micael Gustafson. 1996 anordnades den första upplagan av Skara Elit Grand Prix. Då var det bara herreliten som fick vara med och tävla. Tävlingen blev en succé från starten och med åren har den bara ökat i popularitet.

1997 Rönte klubben stor uppmärksamhet över hela landet. Anledningen var det nyförvärv som gjordes till klubben. Glenn Magnusson var professionell i det italienska proffsstallet Amore & Vita, men på hemmaplan kom han nu att tävla för Skara CK. Glenn var klubben trogen ända fram till han slutade sin cykelkarriär säsongen 2001. Under den tiden vann han två av sina tre etappsegrar i Giro d' Italia, kom åtta på VM, tog flera SM-medaljer och vann Skara Elit GP tre gånger. Förutom Magnusson har flera andra profesionella cyklister tävlat för Skara bl.a. Jonas Ljungblad och Tomas Grönkvist som också tävlat för samma stall som Glenn, dvs Amore & Vita.

På senare tid är det cyklister tävlandes i den svenska elitklassen som representerat klubben. 2003 strukturerades elitverksamheten upp med tydliga målsättningar för klubben. Målet är att etablera sig som ett av landets bättre klubblag. Lagets tränare Jan-Åke Ek är en av nyckelpersonerna i satsningen. Hans kunnande har tidigare fört både Jan Karlsson, Glenn Magnusson och flera andra cyklister till internationella framgångar. Nu är Skara CK en klubb med verksamhet från ungdom till elit och motion. Vi satsar på ett brett idrottsutövande där den gemensamma nämnaren är glädjen över att åka cykel.